Werk vinden met LinkedIn: 5 krachtige tips

Home/Solliciteren/Werk vinden met LinkedIn: 5 krachtige tips

Werk vinden met LinkedIn: 5 krachtige tips

  • werk vinden met LinkedIn

Werk vinden met LinkedIn; 5 praktische tips

De meeste werkzoekenden of baanwisselaars die bij mij komen hebben wel een basis LinkedIn profiel. Ooit aangemaakt maar eigenlijk doen ze er niets mee. Vooral ook omdat ze niet weten wat ze ermee kunnen doen. Echt een gemiste kans! LinkedIn is niet de enige manier om ander werk te vinden maar wel een hele belangrijke. Zeker als je de tips uit dit artikel volgt.

Wat valt mij op aan de profielen van mijn cliënten?

  • De foto is onprofessioneel.
  • De functietitel in de kopregel is niet toekomstgericht.
  • Er staan nauwelijks contactgegevens in hun profiel waardoor ze minder goed te benaderen zijn.
  • De ingevulde onderdelen staan zowel in het Engels als in het Nederlands.
  • De werkzaamheden staan niet uitgeschreven.
  • Ze ambiëren een internationale functie maar er is slechts 1 Nederlands profiel aanwezig.
  • Er zijn geen vaardigheden ingevuld.
  • Er zijn geen aanbevelingen.
  • De werkervaring is warrig opgesomd. Bovendien ligt ook hier de nadruk op banen die ze in de toekomst niet meer willen.
  • Ze hebben heel weinig connecties of alleen connecties in het eigen vakgebied.
  • Het profielonderdeel waar je jezelf kunt introduceren is niet ingevuld of er staat iets heel knulligs.
  • De vacature mogelijkheden zijn niet benut.

Herken jij je in deze opsomming? Lees dan zeker verder en ontdek hoe je een professioneel profiel maakt dat beter gevonden wordt door werkgevers.

Werk vinden met LinkedIn doe je zo

1. Plaats een professionele foto

  • Plaats altijd een foto van alleen jezelf. Dus geen partner, kind, hond, paard of iets of iemand anders erbij. Je profiel is persoonlijk en het gaat om jou.
  • Voorkom ‘afgehakte’ lichaamsdelen op je foto. Soms knippen mensen zich bijvoorbeeld uit een groepsfoto en dan zie je nog een handje of een half hoofd ergens bungelen. Niet doen.
  • Zorg dat je gezicht zichtbaar is. Maak de foto van voren en kijk bij voorkeur in de camera
  • Oogcontact is heel belangrijk bij een eerste indruk.
  • Maak geen selfie. Laat iemand anders een foto van je maken.
  • Bewaar vakantie-, strand-, festival- of andere vrijetijdsfoto’s voor Facebook.
  • Draag zakelijke kleding, maar wel kleding die bij jou past. Draag je nooit een stropdas? Doe dat dan ook niet op je profielfoto.
  • Je profielfoto moet 300 × 300 pixels zijn. Gebruik dit formaat en zorg voor een scherpe foto.

2. Schrijf een treffende kopregel met de juiste trefwoorden

Het belangrijkste stukje tekst op je LinkedIn-profiel is de kopregel. Deze staat direct onder je naam en is net als je profielfoto altijd zichtbaar. Dit is je visitekaartje. Een korte tekst waarmee je jezelf profileert. Hiermee geef je een eerste indruk over wie je bent, wat je doet en wat je te bieden hebt.

Je ziet in de kopregel standaard je huidige functietitel staan. Denk goed na of dit ook de functie is waarop je gevonden wilt worden. Om je goed te profileren is het meestal verstandig om de kopregel aan te passen. Kies voor trefwoorden waarop je gevonden wilt worden. Kies voor een opsomming of omschrijf jezelf in twee zinnen.

Voorbeeld van een kopregel (opsomming):
Officemanager | Secretaresse | Sales | Organisatietalent | Beschikbaar

Tussen de woorden komt een rechte streep (pipeline). Het is NIET gebruikelijk om hier je telefoonnummer of e-mail te plaatsen. Die contactgegevens plaats je in het onderdeel INFO.

3. Zet je LinkedIn profiel open voor recruiters

Werk vinden met LinkedIn gaat stukken makkelijker als je recruiters laat zien dat jij beschikbaar bent voor carrièrekansen. Dit doe je door jouw beschikbaarheid aan te zetten in jouw profiel. Volg deze stappen;

  • Ga naar jouw profiel en klik onder jouw profielfoto op Beschikbaar, vacaturevoorkeuren bewerken.
  • Vul één of meerdere functietitels in waarop je gevonden wilt worden.
  • Vul een locatie in waar je zou willen werken.
  • Geef aan of je actief solliciteert – dus gelijk een baan zoekt – of alleen aan het rondkijken bent.
  • Vul in wat voor soort vacature je zoekt: fulltime/contractwerk/parttime/stageplek/tijdelijke baan.
  • Geef aan wie jouw interesse in een nieuwe baan mag zien. Kies je alle LinkedIn-leden besef dan dat ook je collega’s dit zien. Je krijgt een groene cirkel met #open to network om je profielfoto. Wil je dat niet, kies dan voor: alleen recruiters. Klik daarna op opslaan. Let op: LinkedIn kan niet garanderen dat recruiters werkzaam bij jouw huidige werkgever dit niet zien. Onder recruiters vallen alle LinkedIn leden met een recruitment account. Dat kan dus ook een HR-medewerker van jouw huidige werkgever zijn.

4. Wat zet je bij werkervaring?

  1. Omschrijf de context van de organisatie in 2 zinnen. Geef bijvoorbeeld antwoord op de volgende vragen. Hoe groot is het bedrijf? Hoeveel mensen werken er? Wat doet het? Waar werk je (hoofdkantoor, een vestiging, bedrijfsonderdeel). Gebruik de naam die het bedrijf nu heeft en niet een vroegere naam.
  2. Omschrijf je functie aan de hand van scanbare rijtjes (bulletpoints). Zorg dat je een goed beeld geeft van wat je functie inhield en hoe je het hebt aangepakt:
    • Wat waren je resultaten?
    • Aan welke projecten heb je gewerkt?
    • Aan hoeveel mensen (FTE) gaf je leiding?
    • Benoem je budget- of omzetverantwoordelijkheid, inclusief de bedragen.

Kortom: omschrijf in zo weinig mogelijk woorden wat voor de werkgever het belangrijkste is. Werkgevers willen weten wat je deed/doet tussen 8.30u-17.30u. Gebruik actiewoorden zoals geleid, bezuinigd, gereduceerd, gerealiseerd, georganiseerd. En leg de nadruk op wat je concreet hebt gepresteerd. Schrijf bijvoorbeeld niet verzuim teruggebracht, maar verzuimpercentage verminderd van 10% naar 4.5%. Vermijd ook onbekende of onduidelijke (interne) afkortingen en technisch jargon of vaktaal.

Nog twee aandachtspunten bij werkervaring:

Belangrijk: ook als je nu géén werkgever hebt, vul je ALTIJD een huidige functie in. Een huidige functie is nodig om je LinkedIn-profiel compleet te maken. En dat is belangrijk omdat het LinkedIn-algoritme complete profielen voorrang geeft in de zoekresultaten.

Dat doe je als volgt:

  • Een functietitel met ‘beschikbaar’ op het einde, bijvoorbeeld; Loopbaancoach | Beschikbaar.
  • Bij bedrijf of organisatie bijvoorbeeld ‘in between jobs’.
  • Een omschrijving van je vaardigheden en capaciteiten zoals hierboven beschreven. Gebruik vooral de juiste zoekwoorden. Dit is het zoekveld waar recruiters starten, zij zoeken altijd iemand die het werk NU kan doen.

Een veel gestelde vraag: ik kan het logo van mijn werkgever niet vinden?

Is er geen bedrijfsprofiel, dan krijg je ook geen logo. Zelfs als het bedrijfsprofiel wel bestaat, kan het zijn dat er geen logo is toegevoegd. Je hebt daar zelf dus geen invloed op. Tip: als alternatief kun je een website toevoegen bij media.

5. Volg bedrijven waar jij zou willen werken

Volg bedrijfspagina’s van bedrijven die je interessant lijken. Zo krijg je een betere indruk van het bedrijf. Bovendien kun je zien welke mensen er al werken. Het zou zomaar kunnen dat je al mensen kent die daar werken. Misschien kunnen ze jou op een bepaalde manier helpen bij je sollicitatie. Een andere reden om de bedrijfspagina te volgen is dat recruiters ook mensen benaderen uit de ‘ volgers’-lijst. Door een bedrijf te volgen geef je immers al aan interesse in het bedrijf te hebben. En tot slot ontvang je alle updates van bedrijven die je volgt op jouw op homepage. Zo blijf je automatisch op de hoogte van vacatures die bedrijven delen op hun bedrijfspagina.

Maak van LinkedIn een volwaardig sollicitatiekanaal

Deze 5 praktische tips vergroten je zichtbaarheid op LinkedIn. Wil je van LinkedIn een volwaardig sollicitatiekanaal maken en je kans op werk vinden met LinkedIn daarmee aanzienlijk vergroten? Kijk dan eens of de online LinkedIn training voor werkzoekenden en mensen die van baan willen veranderen iets voor jou is.

In deze volwaardige training leer je hoe je:

  • Een optimaal profiel maakt dat ook gevonden wordt.
  • Op het netvlies komt van recruiters, omdat je weet hoe ze denken en zoeken.
  • Jezelf onder de aandacht brengt bij HR en andere selecteurs.
  • Een onderscheidend en aantrekkelijk profiel schrijft.
  • Optimaal gebruik maakt van je netwerk.
  • Op een natuurlijke manier je netwerk uitbreidt en contact maakt met (on)bekenden en potentiële werkgevers.

Aanbieding: wie jarig is trakteert!

Op 17 maart ben ik jarig en ik trakteer! Tot 18 april 2022 betaal je voor deze praktische training slechts € 43,– (inderdaad, mijn leeftijd). Daarna gaat de prijs weer terug naar het normale tarief van € 100,–.

PS Zijn wij al verbonden op LinkedIn? Ik nodig je van harte uit een connectie met mij te maken. En misschien vind je het ook leuk om mijn bedrijfspagina op LinkedIn te volgen.

Tags: |

Deel dit artikel met je netwerk

Geef een reactie

Titel