Hoe je via LinkedIn snel de juiste baan vindt

Home/Solliciteren/Hoe je via LinkedIn snel de juiste baan vindt

Hoe je via LinkedIn snel de juiste baan vindt

Do’s & dont’s!

Netwerken, het persoonlijk in contact komen met mensen in jouw vakgebied, is de manier om nieuw werk te vinden. LinkedIn is als zakelijk online netwerk een uitermate geschikt hulpmiddel om jezelf te profileren, je netwerk op te bouwen en te onderhouden.

Er zijn veel facetten die LinkedIn bijzonder waardevol maken voor werkzoekenden. Toch blijkt uit onderzoek dat veel LinkedIn gebruikers niet precies weten wat er allemaal mee kan.

Gebruik je LinkedIn nog niet omdat je bang bent om fouten te maken op Sociale Media? Of weet je niet precies wat je nu wel en niet kunt publiceren op LinkedIn. Lees dan het volgende artikel.

DO:                Meteen uitnodigen!

Als je iemand hebt ontmoet en je nodigt deze persoon daarna meteen uit voor Facebook, dan kan dat wat wanhopig of griezelig overkomen. Maar LinkedIn heeft compleet andere regels! Als je met iemand 10 minuten hebt gesproken op een conferentie, vergadering of andere meeting, nodig iemand daarna dan meteen uit voor LinkedIn. Het liefst dezelfde dag nog. Hoe langer je wacht, des te kleiner de kans is dat men je herinnert.

DON’T:          Mensen uitnodigen zonder persoonlijk bericht

Op LinkedIn kun je mensen op verschillende manieren uitnodigen. Eén van die manieren is door je lijst heen scrollen met: Mensen die je misschien kent. In één oogopslag zie je honderden suggesties van LinkedIn. Heel verleidelijk om meteen op de blauwe knop: Connectie maken te klikken. Besef je wel dat je uitnodiging meteen verstuurd wordt. Je krijgt niet de kans/mogelijkheid om er een persoonlijke boodschap aan toe te voegen. Je uitnodiging is dan standaard en niet uniek en dat is nu net wat je NIET wilt. De enige manier om iemand met een persoonlijke boodschap uit te nodigen is door naar iemands profiel te gaan en daar op de knop: connectie maken te klikken.

DO:                Personaliseer je uitnodiging

Als er één ding erg belangrijk is, is het om uitnodigingen persoonlijk te maken. Stel je krijgt een verzoek van een collega met de volgende tekst:

“Ik wil graag contact met u op LinkedIn,” Of

“Beste Jolien, je presentatie over Social Media was echt top! Leuk om te linken!

In allebei de gevallen zal de persoon je wel accepteren maar in het tweede voorbeeld wordt iemand echt persoonlijk aangesproken. Merk en voel je het verschil? Het is de extra inspanning echt waard!

DON’T:          Verstuur je verzoek niet meer dan één keer

Heb geduld! Het opnieuw uitnodigen van een connectie zal je kans op succes verlagen. Als je opdringerig bent zullen mensen eerder geneigd zijn je verzoek te weigeren. Je hoeft iemand niet te helpen herinneren, LinkedIn doet dit automatisch.

DO:                 Connect met recruiters!

Als je een baan zoekt is één van de eerste dingen die je moet doen: connectie maken met recruiters in jouw vakgebied.

Leg in je verzoek uit dat je naar een nieuwe baan zoekt en dat je nieuwsgierig bent naar eventuele mogelijkheden. Recruiters weten vaak als eerste waar er nieuwe banen zijn en zijn goede gesprekspartners die je graag (gratis) tips geven over je cv en profiel.

DON’T:          Activiteitsmelding aan laten staan als je je profiel aan het aanpassen bent

Wanneer je je profiel aan het aanpassen bent, wil je niet dat je connecties een overkill krijgen aan updates over jou. Ga naar je Privacy en instellingen op LinkedIn en zet deze optie uit. Ook op je profielpagina zit aan de rechterzijde een knop waar er gevraagd wordt of je je netwerk op de hoogte wilt stellen van je wijzingen. Ben je klaar met wijzigen, zet de knop dan weer aan zodat mensen kunnen zien wanneer je een nieuwe baan hebt of je jubileum viert.

DO:                Connect met mensen die werken bij jouw ‘droombedrijf’

Uit verschillende onderzoeken blijkt dat de beste manier om bij een bedrijf binnen te komen, via via is. Dus probeer met mensen in contact te komen die werken bij bedrijven die jij interessant vind, je moet zichtbaar en vindbaar zijn!

Dus stel je wilt graag bij Philips werken. Type dan Philips in op LinkedIn en verfijn je zoekopdracht dan met dat je alleen mensen te zien krijgt die momenteel bij Philips werken. Zit er iemand in je eerstegraads connectie, vraag dan om een doorverwijzing!

Misschien heb je alleen mensen in een tweedegraadsconnectie? Ga dan terug naar je eerstegraads connectie en vraag diegene om een introductie. Heb je geen enkele gedeelte connectie. Geen probleem, lees dan meer over LinkedIn groepen in één van mijn volgende artikelen.

DON’T:          Post niet teveel!

Iedere dag twee of drie artikelen plaatsen, je persoonlijke website promoten en aanbiedingen doen, is teveel van het goede. Jouw connecties willen hun dag niet starten met alleen maar updates over jou en waar jij mee bezig bent. Als mensen zich gaan irriteren kunnen ze je blokkeren en dat is natuurlijk het laatste wat je wilt. Echter de praktijk leert dat mensen eerder te weinig dan teveel posten. Een ongeschreven regel is:

Post een paar keer per week en niet meer dan 2x per dag. Zo blijf je zichtbaar zonder dat mensen een allergie tegen je gaan ontwikkelen.

DO:                Feliciteer mensen wanneer zij hun profiel updaten

Helemaal aan de rechterzijde van je homepage, staat een blok, waar LinkedIn laat zien wie er recent nieuwe banen hebben, een jubileum vieren of hun foto hebben veranderd.

Het is verleidelijk om alleen maar op de knop ‘interessant’ te klikken of kort ‘Gefeliciteerd’ te plaatsen. Om betekenisvol te netwerken, is het belangrijk om er wat extra energie in te steken door een persoonlijke boodschap achter te laten. Het zal de connectie tussen jou en die persoon vergroten en je maakt tevens een goede indruk op anderen, die ook jou commentaar lezen.

DON’T:          Feliciteer alleen mensen waarvan je zeker weet ze echt een nieuwe baan hebben

Als iemand zijn oude werkgever een update geeft of als iemand zijn oude werkgever niet goed heeft afgesloten, dan kan het zijn dat die persoon naar boven komt voor een jubileumviering of dat het lijkt dat hij een nieuwe baan heeft terwijl hij al jaren voor dat bedrijf werkt. Het komt niet slim over als je op zo’n update commentaar geeft of iemand feliciteert. Ben dus zorgvuldig!

Conclusie:

De grootste misvatting op sociale media is dat mensen denken dat het er toe doet wat je te zeggen hebt. Uiteraard is interessante content waardevol, maar waar mensen echt naar op zoek zijn is: het zoeken naar een oplossing voor hun probleem!

Wat zijn jouw positieve ervaringen met LinkedIn en het vinden van werk? Laat het me weten in je commentaar.

Wil je dit artikel delen met je netwerk?

Je kunt dit doen door middel van de knoppen hieronder voor Facebook, Twitter, Google+ en LinkedIn. Op deze manier kunnen anderen ook hun voordeel doen met deze informatie, alvast bedankt hiervoor.

Deel dit artikel met je netwerk

Geef een reactie

Titel